Dovetail'in FSX'in varisi olarak piyasaya sürdüğü Flight Sim World (FSW) 18 Mayıs itibarı ile erken erişim versiyonu olarak Steam'de 39TL fiyatla satışa sunuldu. Ben daha önce Flight School'u almış olduğum için ücretsiz olarak oyunu indirdim. 2 gündür seyehatte olduğum için ancak bugün bakabilme fırsatım oldu. İlk gözüme çarpanlardan kısaca bahsedeyim.
Genel YapıÖncelikle dosya yapısı FSX ile aynı. Yine aynı klasör yapısı mevcut. Config dosyaları FSX'ile aynı yapıda ve scenery.cfg dosyası da aynı şekilde FSX ile aynı yapıda. Bu halde aklıma ilk gelen manuel olarak eklenti yükleyebilir miyim oldu. Bir uçak bir sahne ve birde FSUIPC'yi yüklemeyi denedim. Oyun menülerinde uçak yada sahne eklemek için hiçbir seçenek bulunmuyor. Elle denedim ve oda başarısız oldu. Kalkış havalimanını seçtiğimde gördüğüm kadarı ile Dovetail sunucularından mevcut sahne varsa indirmeye yönettiğini gördüm. Demek ki herşeyi Dovetail üzerinden halletmemiz gerekecek. Bence bu kısıtlama FSW'nin başarısız olma yolundaki ilk yanlışı gibi görünüyor. Bakalım bu mantıkla işin içinden çıkabilecekler mi?
ArayüzYeni arayüz oldukça güzel tasarlanmış. Oldukça şık. Tuş atamaları için bir arama kutusu var. Ayrıca Uçuş planı yapmak da oldukça hoşuma gitti. Güzel bir arayüzü var ancak havalimanında bir park alanında nasıl başlatabileceğimi bulamadım. Her seferinden pist üzerinde motorlar çalışır halde başlıyor. Bununla ilgili bilgide bulamadım. Kocaman bir eksi de buradan geliyor. Büyük hata.
UçaklarFSW'nin içinden çıkan uçakların tamamı VFR uçaklar. Bir Boeing 737 yada Airbus mevcut değil. Daha çok eğitim uçakları. Kendi içinden çıkan uçakları şunlar:
- Diamond Star DA40,
Diamond Twin Star DA42,
Piper Cheroke,
Piper Super Cup,
Piper Seneca,
Piper Malibu Mirage
Vans RV-7A
SeslerOyunun için A2A'nın feel uygulaması beraberinde çıkıyor. Ben bu uygulamayı daha öncede sevmiyordum, burada da olması hoşuma gitmemişti. Ek ses efektleri v.s. gibi özellikler kazandırmış ama ben sevmiyorum. Tabi başkaları sevebilir.
ATC seslerini alamadım. Ayarlar menüsünden Voice seçeneğine müdahale edip ses çıkış aygıtıma göre değiştirmem gerekti.
Görsellik:İlk uçuşu Atatürk havalimanından kalkışla Sabiha Gökçen'e yaptım. İstanbul manzarası eski FSX'deki gibi yine Ayasofya, Sultan Ahmet, Topkapı Sarayı, köprüyü görmek mümkün.
Yer kaplama desenleri ORBX'den geliyor ancak FSX'e yüklenmiş ORBX Global, Vector gibi kaliteli değil gibi geldi bana. Belli bir mesafeden sonra ağaçlar, binalar, kaplamalar görünmüyor buda görsel bir çirkinlik yaratıyor. Yani uzaklara baktığınızda dairesel bir çevreden sonrası kötü görünüyor.
Bulutlar aşırı beyaz, ve hacimsiz görünüyor. Pistte aynı şekilde aşırı aydınlık. Belki "bloom" efektini kapatmak lazım ancak grafik ayarlarında detaylı ayar yapmak mümkün değil, bu seçenekleri ancak cfg dosyasını kurcalayarak yapmak mümkün. Gördüğüm bir diğer sıkıntıda alçak mesafede sis olarak yere çökmüş bir bulutun içine girdiğimde yerdeki cisimlerin görüntüsü üzerine un dökülmüş gibi bembeyaz tuhaf görünüyor. Bulutların o kadar aşağı inmesi de ayrıca garip bir görüntü yaratıyor.
Burada tek hoşuma giden yağmur yağarken cam'a düşen su tanecikleri idi ancak tahminime göre stok uçak modellerinde konmuş olduğu. Yani başka bir uçak yükleye bilseydik eğer muhtemelen üreticisi yapmadıysa bu özelliği göremeyebiliriz.
Anti Aliasing seçeneği sadece aç kapa şeklinde yapılmış bu nedenle oldukça yetersiz.
Gölgelendirmeler de oldukça kötü. Binaların ışık alan bir yüzü çok aydınlık, gölgede kalan kısmı çok koyu.
PerformansGrafik performansı ile ilgili bir sorun görmedim ancak sistemim nispeten güçlü olmasına rağmen (i7-6700K 4GHz, nVidia 980 GTX, 16 GB RAM) "High" ayarlarda İstanbul üzerinde alçak irtifada 30~40 arası fps aldım Oynanabilir seviyede ama daha düşük bir sistemde ne olur bilmiyorum. Yeni grafik motoru ile o kadar çabaya performansın daha yükske olması gerekirdi diye düşünüyorum. İnce ayar yaparak belki 60 fps yakalanabilir ancak ne yazık ki ince ayar yapmak arayüzden mümkün görünmüyor. Bir ekside buradan. Sakin yerlerde 60 fps'yi yakalayabildim.
EZCA CameraHiç denemedim bile.
TrackIRBen Opentrack kulanıyorum. Opentrack sorunsuz çalıştı.
Saitek Uçuş PanelleriSaitekin kendi driverları sorunlu olduğu için SPAD kullanıyorum. FSUIPC olmadığı için çalıştıramadım. Zaten Saitek'inde henüz FSW' için plugin'i mevcut değildir. Hiç kurcalamadım bile.
Tuş ayarlarıSaitek X65 Joystiğimin bazı tuşlarına atama yapamadım. Hat Switch ile Pan yapamadım. Atama yapabiliyorum ancak Hat Switch çalışmadı. Saitek Rudder pedalları ayarlarkende frenlerle ilgili sorun yaşadım. Hassasiyeti %50 olarak ayarlıyor kendi. Bunu %100 yapmadığımda uçağı pistte durdurmam mümkün olmadı. Sonra %100 yapınca düzeldi. Birde eksenleri tersine çevirmem gerekti. Bir kalkış sırasında uçağın hiç hızlanmadığını fark ettim önce sorunu anlamadım. Sonra frenlerden kaynaklandığını fark ettim. Frenler eksenlerini ters çevirince düzeldi. Benzer şekilde Saitek Throttle Quadrant üzerine ayarlardığım Mixture ve Prop pitch ayarlarını da %100 yapmam gerekti. Bunlara elle müdahele etmek gerekiyor yoksa düzgün çalışmıyorlar.
Genel olarak toparlarsam.FSUIPC kurmak mümkün değil, dolayısı ile FSUIPC'nin FSW versiyonu çıkmadığı sürece IVAO çalışmayacak.
Ücretli yada Ücretsiz 3. taraflara ait manzara dosyası yada uçak yüklemek mümkün değil.
Grafik performansı olması gerekenin altında,
Görsel tuhaflıklar hat safhada.
Park yerinden başlamak mümkün değil.
Mevcut uçaklar içinde IFR uçak yok, Büyük uçak yok.
İnce grafik ayarı yapmak mümkün değil.
Anti-Aliasing yetersiz.
Sesler sorunlu.
Kısacası koca bir çöp gibi göründü gözüme. Şimdilik "erken erişim" ifadesinin arkasına sığınacakları belli. Yapacağız edeceğiz ile 2 sene geçer. Tabi bu arada eklentileri zorla kendileri satmak isteyecekleri için IVAO ve VATSIM desteği olmadan simülatörcü camiasından saygı ve ilgi göreceklerini sanmıyorum. Belli ki bizlerin beklentilerinin çok uzağındalar.
Prepar3D ve XPlane11 bence devam edilecek 2 alternatif. P3D 64 bit versiyonu ile Xplane'e yetişebilir mi bilmiyorum ama X-Plane11, FSX/P3D nin sahip olduğu eklenti desteğini alırsa tartışmasız bir numaraya oturur gibi geliyor.